Het belang van het selecteren van de juiste marketing tools mag niet onderschat worden. De juiste technologiestack kiezen is net zo belangrijk als een krachtige marketingstrategie hebben staan en werken met een creatief team van topkwaliteit. De juiste tools maken het leven nu eenmaal zoveel makkelijker. Work smarter, not harder.
De markt is overladen met digital marketingtools, of het nu gaat om analytics, e-mailmarketing of website engagement, overal is iets voor. Maar laat je vooral niet intimideren door het enorme aanbod. Ik zal hieronder een opsomming maken van 10 tools die uitmuntend zijn in wat ze moeten doen.
Of je nu in B2B of B2C werkt, het gebruik van de juiste tools kan je helpen met je doelpubliek beter te begrijpen en te bereiken. Met de volgende tools in je beheer zullen je toekomstige campagnes veel meer insights geven, en alles zal naar een hoger level getild worden.
Iedere marketeer heeft vandaag al wel gehoord van, en gewerkt met, Google Analytics. Deze gratis tool is zeer effectief in het leren kennen van je website bezoekers, je web traffic analyseren en ontdekken hoe je bezoekers nu daadwerkelijk op je website terecht komen. Zorg wel dat je Google Analytics correct opzet, anders is de kans bijzonder groot dat je dingen dubbel meet, of juist helemaal niet meet – dat zou zonde zijn toch?!
Agotapulse is een all-in-one tool voor al je social media behoeftes. Met zijn PR en social media functies kan de tool je bijvoorbeeld perfect helpen met het halen van de interacties met je fanbase. Zo kun je al je posts op voorhand inplannen of de resultaten bekijken in duidelijke rapporten. Verder combineer je inboxen van je verschillende platformen, zodat je vanuit één platform kan werken.
Een andere krachtige tool om te hebben als onderdeel van je marketingstrategie is HubSpot. Met zijn inbound-methodologie biedt het een complete oplossing voor alle digitale bedrijfsbehoeften. Je kunt niet alleen de ROI van je content in de gaten houden, maar ook live chatbots instellen en leads naar je sociale media leiden. In combinatie met een degelijke nieuwsbrief ben je er helemaal klaar voor.
Heb je geen grafisch designer in je team? Geen probleem! Piktochart is een krachtige tool die je in een handomdraai verder helpt om de juiste assets te maken voor jouw merk. Piktochart helpt met de opmaak van infographics, video’s, presentaties en zoveel meer. Je hebt alleen maar een eigen logo nodig, en de rest kun je van Piktochart gebruiken. Alles werkt met een drag-and-drop functie, en is super gebruiksvriendelijk.
Als digitale marketeer ben je waarschijnlijk met een dozijn projecten tegelijk bezig. Maak je leven gemakkelijker door Trello te gebruiken, een van de meest intuïtieve organisatietools die er zijn. Je kunt een “bord” maken voor je team en “kaarten” gebruiken om de voortgang van verschillende projecten tegelijk bij te houden. Elk teamlid kan feedback geven en wijzigingen beheren voordat de inhoud wordt gepubliceerd. Dankzij deze flexibiliteit kun je gemakkelijk samenwerken met je teamleden en uw marketingstrategieën op één plaats georganiseerd houden.
Slack biedt een efficiënte manier om snel met je team te communiceren en al je projecten op één platform onder de aandacht te brengen.
Het bestaat uit kanalen die elk kunnen worden aangepast aan de taak waar je aan werkt. Of je marketingteam nu wil brainstormen of een idee wil uitvoeren, iedereen kan het kanaal gebruiken om samen te werken en ideeën in te brengen in de vorm van bestanden, afbeeldingen of video’s.
Als je nog geen expert bent in SEO, is BiQ een must-have voor jouw gereedschapskist. Van keyword en content intelligence tot rank intelligence en tracking, het is een alles-in-een oplossing voor je SEO behoeften. Met de unieke functies van deze tool, kun je zoeken naar winstgevende zoekwoorden, de voortgang van je ranking bijhouden, sterk scorende content publiceren en je zichtbaarheid vergroten.
Ahrefs is een andere tool die bekend staat om zijn SEO tools. Het stelt je in staat om de positie van je site te volgen, deze te vergelijken met websites van concurrenten, backlinks en top-performing inhoud te analyseren, uit te kijken naar zoekwoorden, en nog veel meer. Met deze krachtige tool, kun je zeer geavanceerde marketing statistieken verkrijgen en de top rangen op zoekmachines analyseren.
Lucky Orange levert dynamische heat maps voor je site, die helpen het verkeer en de conversie te optimaliseren. Het registreert elke beweging van een websitebezoeker, met details over elke beweging, zoals hoe lang ze bezig zijn met de site, waar ze klikken, enzovoort. Door gebieden te identificeren die verbetering kunnen gebruiken, kun je een gebruikersinterface ontwikkelen die op de lange termijn lonend zal blijken te zijn.
Dat waren ze alweer, 9 top tools die je een step verder zullen brengen. Ben je nu benieuwd waar je moet beginnen? Laten we daar samen eens naar kijken!