Google’s aankondiging van Google Analytics 4 (GA4) is een spannende stap in de toekomst van analytics. Het is een substantiële verandering van de web- en app-analyticsstrategie en de volgende stap in de evolutie van Google Analytics (GA). Met ingang van 1 juli 2023 zal het product genaamd Google Analytics Universal Analytics (UA) geen nieuwe gegevens meer verwerken. UA 360 properties krijgen nog drie maanden de tijd om nieuwe hits te verwerken, eindigend op 1 oktober 2023. Op 1 januari 2024 zullen alle gegevens die voorheen naar UA werden verzonden, niet langer beschikbaar zijn voor rapportagedoeleinden.
Terwijl GA4 blijft evolueren en rijpen, geloven we dat de verschuiving van een pageview-georiënteerd model naar een event-based model het beste aansluit bij de toekomst van hoe bedrijven gebruikersbetrokkenheid zullen meten. Het is begrijpelijk dat het afscheid van UA veel mensen verrast en een moment van bezorgdheid veroorzaakt. De investering in de huidige uitrol en het onderhoud van bestaande UA-omgevingen is niet gering. Zeker als je kijkt naar alle andere systemen die rechtstreeks of via BigQuery verbinding maken met de verschillende gegevens.
Het migratieproces naar GA4 kan parallel lopen met de bestaande UA-configuratie, waardoor het beste van twee werelden mogelijk wordt. Het resultaat is dat je bedrijf onmiddellijk begint met het verzamelen van gegevens in GA4, zodat je op 1 juli 2023 historische gegevens hebt om rond te rapporteren, en vanaf 1 januari 2024 in staat bent om jaar-op-jaaranalyses uit te voeren.
We begrijpen dat er veel vragen zijn rondom GA4, en de migratie hiernaar. We zullen in de komende periode meerdere artikelen publiceren rondom Google Analytics, zoals de verschillen tussen UA en GA4, maar ook waar op gelet moet worden tijdens de migratie.
Heb je in de tussentijd vragen? Laat zeker je gegevens hieronder achter, en we zullen spoedig contact met je opnemen!